Mowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej wiele osób nie wie, że ich niewerbalna mowa przekazuje informacje. O tym, jak jesteśmy odbierani świadczą nasze gesty, ruch ciała, nasz wygląd, a nawet sposób w jaki mówimy. Dlatego warto zwrócić uwagę, na tak ważny element komunikacji międzyludzkiej i wiedzieć co robić, a czego unikać, aby dobrze wypaść.
Niewerbalne elementy komunikacji:
- pozycja ciała,
- zachowania przestrzenne,
- wygląd fizyczny,
- kontakt wzrokowy,
- wyraz twarzy,
- pantomimika,
- czynniki paralingwistyczne.
Zachowanie mowy ciała – porady
1. Postawa – ważny aspekt pewności siebie
Postawa ciała jak i sposób poruszania się informują o Twoim usposobieniu. Chcesz być odebrany jako osoba, która wie czego chce?
- Pozbądź się napięcia mięśniowego.
- Nie garb się i nie patrz w podłogę, idź pewnym krokiem.
- Usiądź wygodnie, ale formalnie.
- Nie wybieraj brzegu krzesła to sygnalizuje niepewność.
- Naturalnym sygnałem zainteresowania jest pochylenie się i skierowanie naszego ciała w kierunku rozmówcy.
2. Ułożenie rąk – jeden z elementów otwartości
- Postaraj się rozluźnić i opuścić ramiona oraz ręce. Uniesione mogą świadczyć o stresie i strachu przed ‘’ostrzałem’’.
- Nie okazuj lekceważenia siedząc z założonymi rękami, uderzając palcami o stół, czy też bawiąc się długopisem.
- Staraj się trzymać dłonie w jednym miejscu np. na udach.
- Nie dopuszczalne jest trzymanie dłoni w kieszeni.
- Jeżeli Twoje dłonie się trzęsą lub są nieustannie wilgotne, możesz wykorzystać obecność stołu i schować je pod nim.
- Sposobem na pozbycie się złych emocji jest co jakiś czas sekretne zaciśnięcie palców
3. Nogi i stopy na rozmowie kwalifikacyjnej
- Utrzymuj je w jednej pozycji przez dłuższy czas. Ciągłe poruszanie nimi będzie świadczyło o naszej nerwowości.
- Siedzenie w rozkroku jest mało eleganckie, zamiennikiem może być założenie nogi na nogę.
- Nóg nie należy krzyżować i chować pod krzesłem, ponieważ tak jak ręce mogą zdradzać postawę zamkniętą i sugerować chęć do ucieczki
- Postaraj się zwrócić kolana i stopy w stronę rozmówcy. Nie kieruj ich w stronę drzwi tak, jakbyś kierował się już do wyjścia.
4. Uścisk dłoni wstępem do rozmowy
- Kieruj się zasadą savoir vivre – rękę na powitanie powinien wyciągnąć gospodarz, czyli w naszym przypadku rekruter. Nigdy nie rób tego pierwszy, okażesz tym zuchwałość.
- Najbardziej wiarygodny uścisk dłoni to taki, który jest zdecydowany, pewny i umiarkowanie silny.
- Jeśli nie chcesz być odebrany jako osoba zamknięta, sztywna, czy też niechlujna to pamiętaj, aby Twoje dłonie były ciepłe, suche i przede wszystkim czyste.
- Po zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej, nie zapomnij pożegnać się z osobą, która poświęciła Ci swój czas.
5. Dystans – czyli pewna swoboda
- Optymalna odległość od nieznanych nam osób, daje nam poczucie bezpieczeństwa i komfortu, dlatego na starcie postaraj się wybrać odpowiedni odstęp dla obu stron.
- Bądź skierowany ku rozmówcy, bo to umożliwi Ci prowadzenie swobodnej rozmowy, a także utrzymywanie kontaktu wzrokowego.
6. Gestykulacja – źródło odpowiedzi
- Unikaj nadmiernej gestykulacji – bądź spokojny i opanowany, bo zbyt duża gestykulacja jest gorsza niż jej brak . To właśnie ona zdradza, że nie chcesz odpowiadać na zadane pytanie (pocieranie karku) albo, że kłamiesz (dotykanie ust lub nosa).
- Okaż wrażenie zrelaksowanego, ale nie sennego, a aktywnego.
- Unikaj częstego poprawiania włosów i odzieży – takie zachowanie może być odebrane jako brak zainteresowania rozmową.
7. Mimika – nieświadoma zdrada myśli
- Kontrolowanie mimiki twarzy jest bardziej skomplikowane, niż pilnowanie gestów naszych rąk, nóg, czy korpusu. Mięśnie naszej twarzy mogą napiąć się w różnorodny sposób np. pokazując nasz strach, czy też samą niechęć. Dlatego ważne jest by popracować nad mimiką przy lustrze i kamerze.
8. Kontakt wzrokowy – prawdziwy okaz zainteresowania
- Nie należy unikać kontaktu wzrokowego , bo poprzez sympatyczne spojrzenie wyrażamy swoje pozytywne nastawienie i zainteresowanie rozmową.
- Staraj się utrzymywać stały kontakt, w przeciwnym razie Twój rozmówca odniesie wrażenie, że nie jesteś z nim szczery i próbujesz coś ukryć.
- Nie wpatruj się zbyt długo prosto w oczy rozmówcy, może to zostać odebrane jako niegrzeczne, a dana osoba może poczuć dyskomfort.
- Patrzenie w oczy powinno być naturalne.
9. Sposób mówienia – wiarygodny odbiór komunikatu
- Zwróć uwagę na barwę, wysokość i naturalny ton głosu, szybkość mówienia, głośność, rytm i naturalny oddech.
- Osoby, które mówią szybciej, są uznawane za bardziej kompetentne i nie od razu przyłapię się je na błędach. Natomiast osoby, które mówią wolniej, mogą zostać postrzegane jako flegmatyczne, dlatego spróbuj poćwiczyć szybkość wypowiadania się.
- Przez stres ciężko jest utrzymać naturalną barwę, nasze mięśnie gardła i krtani stają się zaciśnięte, wtedy warto jest napić się np. wody i przed rozmową poćwiczyć swój głos.
10. Wygląd zewnętrzny, czyli jak Cię widzą tak Cię piszą
- Ludzie wolą współpracować z tymi, którzy oprócz zdolności, również dobrze wyglądają, dlatego niezmiernie ważną zasadą jest, by nie przesadzić w swoim wyglądzie. Od tego jak wyglądasz, jak się prezentujesz może zależeć Twój rozwój zawodowy. Czytając nasz kolejny artykuł dowiedz się, jak wyglądać profesjonalnie podczas rozmowy o pracę.
W sytuacjach stresowych ciężko jest zapanować nad naszym ciałem, jednak żeby dostać wymarzoną pracę warto postarać się, aby każdy szczegół w oczach pracodawcy wyglądał idealnie. Zdarza się tak, że mowa ciała znaczy więcej niż wypowiedzi czy nawet CV.
Szukasz pracy?
Dołącz do naszej bazy kandydatów!
Dzielić
Facebook
Świergot
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Poczta