Doradztwo lub inaczej konsulting to zawód polegający na wspieraniu osób prowadzących działalność gospodarczą. Konsultanci to doświadczeni specjaliści, wyspecjalizowani w konkretnej dziedzinie. Dzięki swojemu zestawowi kompetencji mogą udzielać porad biznesowych właścicielom firm, którzy nie mają wiedzy pozwalającej na obranie najlepszej ścieżki rozwoju. Ten wysoko płatny zawód wiąże się z możliwością poznawania ciekawych ludzi – takich jak przedsiębiorcy czy menedżerowie. Codziennością w pracy konsultanta są więc spotkania biznesowe, opracowywanie strategii, konferencje oraz rozwój osobisty.
Charakter pracy konsultanta
Zawód konsultanta opiera się na partnerskiej relacji z firmą klienta. Nie odbywa się tutaj typowy proces sprzedaży, a następuje transfer wiedzy. Klient przychodzi najczęściej do doradcy po pomoc w konkretnym zagadnieniu. Najczęściej spotykamy doradztwo podatkowe, finansowe, IT czy dotyczące zarządzania całym przedsiębiorstwem.
Konsultacja może polegać na próbie znalezienia właściwej drogi w danej dziedzinie lub na cyklu spotkań, który pozwoli stworzyć strategię działania przedsiębiorstwa na dłuższy okres. Dlatego konsultantem może być jedynie osoba doświadczona i wyspecjalizowana w konkretnej dziedzinie. Odpowiednio długi staż na takim stanowisku pozwala dobrać lub stworzyć skuteczne modele biznesowe, które sprawdzą się w praktyce.
Rozwój jako determinanta kariery w konsultingu
Z tego względu, że biznes się dynamicznie rozwija, a sytuacja na rynku jest cały czas zmienna, doradca powinien przede wszystkim podnosić własne kwalifikacje. Czasem wymuszają to przepisy prawa (np. w konsultingu księgowym, gdy wprowadzane są nowe opłaty lub zwolnienia) lub ogólna sytuacja w całej gospodarce.
Dlatego też doradcy powinni wciąż się dokształcać, wymieniać doświadczenia i podwyższać swoje kompetencje. Dzięki temu będą mogli nadążyć za zmianami, jakie przynosi ustawodawstwo oraz świat biznesu i innowacji. Jest to jedna z zalet jak również wad pracy w konsultingu.
Z jednej strony ciągłe doskonalenie zapewnia ciekawą pracę i wyzwania każdego dnia, a z drugiej jest to próba ciągłego utrzymania kroku rozwijającemu się rynkowi. W momencie, gdy pracownik sobie odpuszcza samorozwój, konkurencja prześciga go. W zawodzie takim jak konsulting, zarobki idą w parze z ilością godzin przeznaczonych na dokształcanie się.
Doradztwo – praca w wielu branżach
Jedną z zalet pracy w doradztwie jest to, że nie jest ona związana z jedną konkretną branżą. Dzięki temu nie ma problemu z monotonią pracy. Konsultant może natomiast łączyć doświadczenia wypracowane z przedsiębiorstwami z różnych sektorów. Dzięki temu ma on duży wachlarz narzędzi pozwalających na wdrażanie skutecznych rozwiązań w obsługiwanych firmach.
Dzięki temu także małe i średnie firmy mogą korzystać z know-how wypracowanego przez duże korporacje przy współpracy z firmami konsultingowymi. Konsultant jednak musi przestrzegać tajemnicy przedsiębiorstwa. Nie może udostępniać strategii innych firm ani informacji na temat rozwiązań technologicznych i organizacyjnych wykorzystywanych w innej firmie.
Praca w konsultingu – zarobki
Praca doradcy wiąże się z dużą odpowiedzialnością oraz z indywidualnym podejściem do każdego klienta. Ze względu na wysokie wymagania kariera zawodowa w konsultingu przyciąga wysokimi zarobkami. Uzależnione są one od stopnia złożoności danego biznesu i prestiżu przedsiębiorstwa-partnera.
Dodatkowym atutem jest też to, że konsultant w swojej pracy ma możliwość zawarcia wielu kontaktów biznesowych. Praca odbywa się w elastycznych godzinach, jednak należy być przygotowanym, że często mogą one przerodzić się one w nadgodziny, ponieważ poza konsultacjami należy wykonać dodatkowe analizy lub opracowania. Jest to jednak wysoko cenione stanowisko.
Jakie kompetencje są konieczne w pracy konsultanta?
W ofertach pracy w konsultingu można znaleźć wymagania takie jak ukończone studia z danej dziedziny, dwu- lub trzyletnie doświadczenie w podobnej pracy. Konieczna może być znajomość języka obcego oraz specjalistycznego oprogramowania. Z pewnością mile widziane będzie także analityczne myślenie. Wśród wszystkich wymagań najistotniejsze jednak będą znajomość branży i umiejętność prowadzenia rozmów biznesowych.
Pracodawca może także patrzeć na kandydata jak na potencjalnego partnera. Musi więc się on odznaczać wysoko rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi, powinien płynnie poruszać się po tematyce, w której się specjalizuje. Jeśli spełnia oczekiwania w takiej roli, prawdopodobnie będzie potrafił także zbudować trwałe relacje z kontrahentami.